Zápis ze shromáždění vlastníků ze dne 15. května 2025

Společenství vlastníků domu Oblá 43, 45, 47, 49 se sídlem Brno, Oblá 472/43, 634 00, IČ 262 67 195, zapsané v rejstříku společenství vlastníků bytových jednotek vedeném Krajským soudem v Brně, oddíl S, vložka 1213/5.

Shromáždění vlastníků bylo zahájeno dne 15. května 2025 v 18:00 hod. Na shromáždění byla přítomna nebo zastoupena nadpoloviční většina všech vlastníků jednotek v bytovém domě v Brně, na ulici Oblá 43, 45, 47, 49. Celkový počet všech vlastníků je 96, což je 64 960 hlasů. Schůzi zahájil předseda výboru společenství Ing. František Daněk konstatováním, že shromáždění je usnášeníschopné, přítomno bylo 68,97 % všech vlastníků.

Program schůze shromáždění:

  1. Zahájení, ověření usnášeníschopnosti, volba předsedy zasedání shromáždění, jmenování zapisovatele a ověřovatele zápisu, schválení programu
  2. Zpráva výboru společenství o činnosti za rok 2024
  3. Zpráva o hospodaření společenství 2024 a schválení rozdělení přebytku 2024
  4. Informace o stavu závazků a pohledávek společenství k 31.12. 2024
  5. Informace o vyúčtování záloh na služby a správu 2024
  6. Informace o opravách a údržbě domu v roce 2024
  7. Schválení rozpočtu společenství na rok 2025
  8. Návrh usnesení k výstavbě fotovoltaické elektrárny a jednotného odběrného místa
  9. Schválení finančního ocenění členům výboru společenství za rok 2024
  10. Diskuze
  11. Rekapitulace přijatých usnesení a závěr

Přílohy:

  1. Materiály k jednotlivým bodům programu schůze shromáždění
  2. Prezenční listiny – 4 strany, zvlášť pro každý vchod
  3. Plné moci
  4. Pozvánka na schůzi shromáždění

1. Zahájení, ověření usnášeníschopnosti, volba předsedy zasedání shromáždění, jmenování zapisovatele a ověřovatele zápisu, schválení programu

Předsedou shromáždění byl zvolen Ing. František Daněk.
Zapisovatelkou byla zvolena Ing. Ludmila Rolencová.
Do mandátové komise pro ověření usnášeníschopnosti byli zvoleni Mgr. Radomír Bobek a Daniel Musil.
Ověřovatelem zápisu byl zvolen Mgr. Radomír Bobek.

Na shromáždění bylo přítomno 44 802 z 64 960 podílů, tj. 68,97 % všech vlastníků. Správné sečtení podílů přítomných vlastníků ověřil Mgr. Radomír Bobek a pan Daniel Musil.

Návrh usnesení: Shromáždění schvaluje program schůze shromáždění

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

Návrh usnesení: Shromáždění schvaluje předsedu shromáždění Ing. Františka Daňka a zapisovatelku Ing. Ludmilu Rolencovou.

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

Návrh usnesení: Shromáždění schvaluje mandátovou komisi ve složení Mgr. Radomír Bobek a Daniel Musil.

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

Návrh usnesení: Shromáždění schvaluje ověřovatele zápisu Mgr. Radomíra Bobka.

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

2. Zpráva výboru společenství o činnosti za rok 2024

Text k bodu viz strana 1 přílohy č.1.

Předseda shromáždění Ing. Daněk přednesl Zprávu výboru společenství o činnosti za rok 2024.

Návrh usnesení: Shromáždění bere na vědomí Zprávu výboru společenství o činnosti za rok 2024.

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

3. Zpráva o hospodaření společenství 2024 a schválení rozdělení přebytku 2024

Text k bodu viz strana 3 přílohy č.1.

Předseda shromáždění Ing. Daněk přednesl Zprávu o hospodaření společenství za rok 2024 a navrhuje následující usnesení.

Návrh usnesení:

  1. Shromáždění vlastníků schvaluje Zprávu o hospodaření společenství za rok 2024 v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.1 v příloze č. 1.
  2. Shromáždění vlastníků schvaluje účetní závěrku v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.3 v příloze č. 1.
  3. Shromáždění vlastníků souhlasí s převedením přebytku hospodaření roku 2024 ve výši 100.486,73 Kč do fondu oprav společenství.

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

4. Informace o stavu závazků a pohledávek společenství k 31.12.2024

Text k bodu viz strana 5 přílohy č.1.

Návrh usnesení: Shromáždění bere na vědomí informace o vyúčtování záloh na služby a správu za rok 2024.

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

5. Informace o vyúčtování záloh na služby a správu 2024

Text k bodu viz strana 5 přílohy č.1.

Návrh usnesení: Shromáždění bere na vědomí informace o vyúčtování záloh na služby a správu za rok 2024.

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

Z diskuze vyplynul návrh na usnesení ohledně vyplacení přeplatků z vyúčtování. Tak jak bylo uvedeno v pozvánce, přeplatky budou do tří dnů vyplaceny vlastníkům, kteří se zúčastní shromáždění nebo zplnomocní svého zástupce. Ostatním budou přeplatky vyplaceny v zákonném termínu.

Návrh usnesení: Souhlasíme s vyplacením přeplatků z vyúčtování do 14 dnů od konání shromáždění i těm vlastníkům bytů, kteří se nezúčastnili shromáždění a ani nezplnomocnili svého zástupce.

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 2 337 hl.
Proti návrhu: 42 465 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení nebylo schváleno. Pro návrh hlasovalo 5,2 % přítomných vlastníků.

6. Informace o opravách a údržbě domu v roce 2024

Text k bodu viz strana 6 přílohy č.1.

Návrh usnesení: Shromáždění bere na vědomí informace o opravách a údržbě domu v roce 2024.

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

7. Schválení rozpočtu společenství na rok 2025

Text k bodu viz strana 7 přílohy č.1.

Návrh usnesení: Shromáždění vlastníků schvaluje rozpočet společenství na rok 2025 ve výši dle položek 7.1 a 7.2

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

8. Vybudování fotovoltaické elektrárny a zřízení Jednotného odběrného místa na domech Oblá 43, 45, 47, 49

Text k bodu viz strana 8 přílohy č.1.

Předseda Ing. Daněk přednesl informace ohledně možnosti vybudování fotovoltaické elektrárny a zřízení Jednotného odběrného místa dle materiálu uvedeného v Příloze č. 1.

Z diskuze bylo stanoveno usnesení, které zahrnuje podmínky, na jejichž základě bude připravena nabídka, která bude tyto podmínky splňovat. Na základě této připravené nabídky proběhne hlasování o realizaci.

Návrh usnesení:

Shromáždění vlastníků jednotek pověřuje výbor společenství, aby připravil nabídku na vybudování Fotovoltaické elektrárny (FVE) a Jednotného odběrného místa (JOM) za stanovených podmínek uvedených níže. Na základě této připravené nabídky proběhne hlasování o realizaci:

  1. Platební podmínky realizace – platební podmínky budou známy před rozhodnutím o realizaci FVE, realizace proběhne pouze při získání státní dotace, úhrada záloh za realizaci vybranému zhotoviteli neproběhne před schválením Žádosti o dotaci
  2. Rozumné využití vyrobené energie
    • prověření možností odkupu přebytku vyrobené energie, případně uložení, např. virtuální baterie
    • budou domluveny nebo vysoutěženy co nejvýhodnější podmínky odkupu vyrobené elektřiny
  3. Posouzení stavu střechy
    • jak její nosnosti, tak hydroizolace
    • odbornou firmou bude zajištěno posouzení stavu a životnosti stávající střechy
    • v případě nevyhovujícího stavu budou navrženy možnosti řešení a připravena cenová nabídka případných oprav
  4. Umístění zázemí (baterií, střídačů) FVE ve sklepech – předem bude jasné, ve kterém vchodě a místnosti bude umístěna technologie FVE. Bude zajištěna požární bezpečnost.
  5. Jednotné odběrné místo
    • prověřit možnost zřízení JOM bez vybudování FVE, na tuto variantu není možnost čerpat dotaci.
    • možná je i varianta pro jednotlivé vlastníky nepřipojit se k JOM, pokud o to konkrétní vlastníci nebudou mít zájem
  6. Bateriové úložiště
    • kapacita bateriového úložiště, na které je možné čerpat dotaci, je velmi omezená a pro náš dům velice nízká. Na větší baterie už není možné čerpat dotaci a pořízení je velice nákladné.
    • bude prověřena i varianta FVE bez zřízení bateriového úložiště.
  7. Vysvětlení, co je cílem vybudování FVE
    • kdy se bude elektřina vyrábět a spotřebovávat, jaké bude její využití
    • problém je, že v případě malé kapacity baterií nebude možné vyrobenou energii v daném okamžiku využít (zejména za slunečných dnů v létě), i tak by měla vyrobená energie pokrýt v ročním průměru 50 % spotřeby celého domu.
  8. Bude vybrána co nejvýhodnější cena elektřiny dodávané (dokupované) ze sítě
  9. Vlastníkům bude předložen orientační rozpočet jednotlivých položek pro realizaci FVE a JOM, případně více nabídkových rozpočtů jednotlivých firem

Hlasování:

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 36 540 hl.
Proti návrhu: 7 483 hl.
Zdrželo se: 779 hl.
Usnesení bylo schváleno. Pro návrh hlasovalo 81,6 % přítomných vlastníků.

9. Schválení finančního ocenění členům výboru společenství za rok 2024

V rozpočtu společenství na rok 2024 bylo schváleno ocenění členům výboru za jejich práci pro výbor ve výši 50.000,- Kč. Předseda předložil návrh přiznat členům výboru tuto částku v plné výši s členěním 75 % jako paušální náhrada a 25 % za ostatní činnost. Každý z členů výboru obdrží ¼ tedy 12.500,-.

Návrh usnesení:

Shromáždění vlastníků souhlasí s vyplacením odměn členům výboru společenství za rok 2024 ve schválené výši 50.000,- Kč, a to každému členu rovným dílem. Tuto částku tvoří ze 75 % paušální náhrada na krytí nákladů a 25 % odměna za ostatní činnost.

Hlasování:

Přítomno: 44 802 hl.
Pro návrh: 44 802 hl.
Proti návrhu: 0 hl.
Zdrželo se: 0 hl.
Usnesení bylo schváleno.

10. Diskuze

  • V rámci přípravy informací o FVE elektrárně prověřit možnost zapojení se do projektu sdílené solární elektrárny SAKO SOLAR, v současnosti se zabývá realizací FVE na střechách městských budov v majetku města Brna, do budoucna plánují rozšíření i na bytová družstva, SVJ atd.

  • Paní Kučerová, Oblá 43, byt č. 18 žádá o poskytnutí Projektové dokumentace a souvisejících dokumentů s proběhlou rekonstrukcí sklepů ve vchodech Oblá 43 a 45

Závěr

Shromáždění bylo ukončeno ve 20:00.


Příloha 1

2. Zpráva výboru společenství o činnosti za rok 2024

Výbor společenství jako statutární orgán zajišťoval činnost společenství a plnění úkolů vyplývajících z vlastnictví domu a pozemku, stanov společenství a z platné české legislativy.

Výbor se jednak scházel pravidelně 1x měsíčně, ale též mimořádně, a to v případech, kdy bylo nutno přijmout neodkladná rozhodnutí.

Kontakt se členy byl zajištěn vždy 1x za měsíc na vypsaných schůzkách na Oblé 49 a operativně na vyžádání jednotlivých členů i mimo tyto termíny. Na všech schůzích členů výboru byla účast vždy všech členů, tedy 100 %.

Hlavním úkolem výboru bylo zajištění řádného užívání bytů a společných prostor v domech, zajištění řádné správy, dodržení finanční kázně, dodržení schváleného rozpočtu společenství, údržba a opravy společného majetku.

2.1. Péče o majetek společenství

Bylo zajištěno provádění pravidelných kontrol technického stavu našeho domu od střechy po sklepní prostory, kontroly rozvodů tepla, vody včetně uzavíracích ventilů, elektroinstalace. Byly zajištěny povinné revize, a to v roce 2024 pouze revize požární.

Byla zajištěna průběžná údržba a oprava poškozených zařízení – zámků, vložek zámků, samozavíračů, rozbitých skel, elektroinstalace apod. Z fondu oprav jsme vynaložili 449357 Kč.

Podrobné údaje jsou uvedeny v bodu 6.

2.2. Ekonomika

Účetnictví společenství je vedeno řádně v souladu s platnou legislativou odbornou firmou. K 31. 12. 2024 byla vypracována účetní závěrka a předepsané výkazy zisků a ztrát. Tyto materiály byly předány spolu s dalšími dokumenty k archivaci do sbírky listin našeho společenství vedené u Krajského soudu v Brně S 1213 /SL 35 a jsou kdykoliv a kýmkoliv dohledatelné, neboť mají statut veřejné listiny. Rovněž bylo vypracováno přiznání k daním právnických osob a ve stanoveném termínu předáno Finančnímu úřadu prostřednictvím naší datové schránky.

Naše platební kázeň: Naše závazky jsme plnili řádně a včas. Všechny došlé faktury byly přezkoumány co do správnosti a oprávněnosti, a poté uhrazeny ve lhůtě splatnosti.

Platební kázeň členů společenství: Průběžně byla sledována platební kázeň našich členů. Nedoplatky z vyúčtování záloh za rok 2023 byly beze zbytku uhrazeny. Měsíční zálohy na služby byly ve většině případů hrazeny včas a v předepsané výši. V těch případech, kdy došlo k dluhu na zálohách nebo byla uhrazena záloha jenom zčásti, byly tyto dluhy na zálohách zahrnuty do vyúčtování záloh roku 2024 a jsou součástí přeplatků či nedoplatků záloh. Většinou se jednalo o dluhy vzniklé nerespektováním předpisů záloh.

Rovněž tak bylo naloženo s přeplatky nad výši předpisů záloh.

V jednom případě, a to u bytu č. 2 v domě Oblá 49 – vlastník MUDr. Hubačová však dluhy vlastníka dosáhly značné výše a všechny snahy o vymožení dluhu smírnou cestu se ukázaly marné. Proto jsme u Městského soudu v Brně podali žalobu na vydání rozsudku, na základě kterého byla žalovaná povinna dluh uhradit. Dne 30. 12. 2024 byl dluh v plné výši uhrazen.

V návaznosti na výsledek vyúčtování záloh na služby 2023 a vývoj nákladů v položce zálohy na teplo 2024 byly stanoveny nové předpisy záloh počínaje 01. 01. 2025. Byla zachována celková výše záloh, ale ponížena záloha na teplo (výjimečně na ohřev TV) a o tuto částku povýšena tvorba příspěvku do fondu oprav.

Finanční prostředky našeho společenství:

K 31. 12. 2024 mělo naše společenství na účtech a v pokladně částku 3 569.188,- Kč z toho na fondu oprav bylo deponováno 2 105.485,-Kč.

Dodržení schváleného rozpočtu společenství:

Rozpočet společenství na rok 2024 byl schválen shromážděním vlastníků formou per rollam v květnu dne 2024.

Konstatuji, že ve všech parametrech byl dodržen (nebyl překročen) v části zúčtovatelných položek kromě spotřeby el. energie ve společných prostorách (50.000/61.604).

V položce zúčtovatelných nákladů bylo dosaženo úspory 15.685,- a tato úspora byla ve vyúčtování záloh 2024 zúčtována se členy. Rozpočet předpokládal náklad ve výši 684.000,- Kč, skutečnost činila 668.315,- Kč. V žádné z položek (odečty měřidel a rozúčtování, úklid, správa, pojištění a odměna výboru) nebyl náklad schválený v rozpočtu překročen kromě již zmíněné spotřeby el. energie.

Výbor společenství neobdržel v roce 2024 žádnou písemnou stížnost či podnět ke zlepšení činnosti.

3. Zpráva o hospodaření společenství, schválení účetní závěrky 2024 a schválení rozdělení přebytku

3.1. Zpráva o hospodaření společenství

Hospodaření společenství vycházelo ze zajišťování ekonomické stability současně s plněním povinností daných stanovami a stávající platnou legislativou.

Správné hospodaření zajišťoval výbor společenství jako statutární orgán.

Účetnictví společenství vedla i v roce 2024 externí oprávněná účetní firma. Konstatuje se, že účetnictví je vedeno v souladu s účetními předpisy pro neziskové organizace.

Účetní doklady: rozvaha, výsledovka a výkaz zisků a ztrát byly po schválení předány k archivaci Krajskému soudu v Brně a jsou uloženy ve sbírce listin našeho společenství vedených Krajským soudem v Brně pod č. S 1213 / SL 35, jak již bylo zmíněno ve zprávě o činnosti.

Kromě dodržení legislativy bylo určující povinností dodržet zásadu hospodárnosti tak, aby společenství nevznikla ztráta.

  1. Hospodaření společenství skončilo přebytkem ve výši 100.486,73 Kč.
  2. Byly dodrženy (nebyly překročeny) položky schváleného rozpočtu na rok 2024 v části zúčtovatelných nákladů.

Ve stanovené lhůtě (v březnu 2025) bylo Finančnímu úřadu v Brně předáno prostřednictvím naší datové schránky „Vyúčtování daně" za rok 2024. Naše závazky vůči státu jsme plnili včas a v předepsané výši.

Společenství hospodaří pouze s vlastními zdroji, zejména se zálohami na služby zasílanými měsíčně členy společenství na jeho účet. Z těchto zdrojů se hradí náklady spojené s užíváním domu. Takto poskytnuté zálohy se se členy vyúčtují. Nevyúčtovává se pouze příspěvek do fondu oprav. Jeho nevyčerpaný přebytek se ponechává ve fondu jako zdroj financování oprav pro příští léta.

3.2. Vyhodnocení Rozpočtu Společenství 2024 schválený shromážděním formou per rollam v květnu 2024

3.2.1. Hospodaření s fondem oprav:

Skutečnost 2024
Stav finančních prostředků ve FO k 01. 01. 2024 1 778.930
tvorba příspěvků do FO v roce 2024 710.400
dotace fondu přidělením přebytku 2023 65.512
čerpání v roce 2024 na opravy 449.357
zůstatek na FO k 31. 12. 2024 2 105.485

Při čerpání finančních prostředků na údržbu a opravy bylo vynaloženo 449.357,- Kč. Stav prostředků ve FO je k 31. 12. 2024 vyšší než počátkem roku 2024, a to o 326.555,- Kč.

3.2.2. Zúčtovatelné náklady – služby

Schválený návrh shromážděním per rollam 2024 Skutečnost 2024
Odečty měřidel a rozúčtování spotřeby tepla a teplé vody 40.000 33.000
Společná elektřina 50.000 61.604
Úklid 208.000 202.800
Správa 314.000 299.000
pojištění 22.000 21.911
Odměna výboru 50.000 50.000
součet 684.000 668.315

Schválený rozpočet roku 2024 byl dodržen. Úspora činí 15.685,- a to zejména úsporou v položkách odečty měřidel, úklid a správa. Naopak byl překročen v položce spotřeba elektřiny, a to z důvodu vyšší ceny elektřiny. Úspora byla se členy řádně vyúčtována ve vyúčtování záloh 2024.

3.3. Účetní závěrka:

Stavy bankovních účtů a pokladny k 31. 12. 2024

částka
Raiffeisenbank – BÚ 329.368,20
Raiffeisenbank – spořící 40,83
J&T bank BÚ 1.092,30
J&T bank Termínované + spořící vklady 2 650.531,79
Moneta BÚ 201.634,71
Moneta spořící 378.734,24
Pokladna 7.786,00
Součet 3 569.188,07

Hospodaření společenství skončilo přebytkem ve výši 100.486,73 Kč.

Je to rozdíl mezi výnosy ve výši 106.223,33 Kč, kterých jsme dosáhli připsáním úroků od J&T banky (102.482,09) a MONETA bank (3.741,24) a náklady ve výši 5.736,60 Kč, které jsme zaplatili České poště za služby SIPO.

Návrh na usnesení:

  1. shromáždění vlastníků schvaluje zprávu o hospodaření společenství za rok 2024 v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.1.
  2. shromáždění vlastníků schvaluje účetní závěrku v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.3.
  3. shromáždění vlastníků souhlasí s převedením přebytku hospodaření roku 2024 ve výši 100.486,73 Kč do fondu oprav společenství.

4. Informace o stavu závazků a pohledávek Společenství k 31. 12. 2024

Naše Společenství neevidovalo k 31. 12. 2024 žádné závazky či pohledávky po lhůtě splatnosti.

Dlužné platby z úhrad záloh na služby či poukaz vyšších částek, než stanovil předpis byly zúčtovány ve vyúčtování záloh na služby k 31. 12. 2024.

5. Informace o vyúčtování záloh na služby a správu 2024

Vyúčtování záloh na služby bylo provedeno následně po obdržení všech podkladů.

Rozesláno bylo členům společenství počátkem dubna (zákonný termín byl 30. 04. 2025) a poskytnuta přiměřená lhůta k podání připomínek. Připomínky podány nebyly a zaslané vyúčtování je tedy platné.

Vyúčtování 2024 skončilo celkovým přeplatkem ve výši 855.454,- Kč. Přeplatky ve výši 889.068,- Kč vznikly u 92 vlastníků. Nedoplatky ve výši 33.316,- vznikly u 4 vlastníků.

Co bylo příčinou tak vysokého přeplatku?

  1. Výrazná úspora spotřeby tepla k vytápění a ohřevu teplé vody. Na teplo jsme spotřebovali za rok 2024 835 GJ – tedy nejméně v historii našeho společenství

  2. Výrazný přeplatek při vyúčtování tepla oproti zálohám stanoveným Teplárnami Brno. I při snížení ceny za 1 GJ ponechaly Teplárny Brno zálohy v původní výši.

  3. Vyšší úhradou záloh na vodné a stočné

  4. Bezdůvodnou úhradou dříve stanovených částek předpisů záloh některých členů i v případech, kdy byly stanoveny zálohy nižší. Hodnota těchto přeplatků je vyšší než 100 tis. Kč

  5. Extrémně nižší skutečnou spotřebou oproti stanoveným zálohám u 7 bytů kde činí přeplatek přes 20 tis. Kč a výrazně nižší spotřebou oproti stanoveným zálohám u 30 bytů, kde činí přeplatek přes 10 tis. Kč. Ze 4 vlastníků s nedoplatkem je extremní pouze 1 případ, a to nedoplatek ve výši téměř 25. tis. Kč.

    K 01. 01. 2025 byly stanoveny nové předpisy záloh které ve své absolutní výši zůstaly na původních hodnotách, avšak byly sníženy zálohy na teplo ve prospěch posílení tvorby příspěvků do fondu oprav.

    K 01. 07. 2025 budou stanoveny nové předpisy záloh u všech bytů, kde přeplatky či nedoplatky přesáhly 15 tis. Kč s cílem stanovit pro tyto byty optimální zálohy. U ostatních bytů se zálohy měnit nebudou. Rovněž nebude navýšena tvorba příspěvků do fondu oprav.

6. Informace o opravách a údržbě domu v roce 2024

Jak již bylo řečeno v bodu 3. dnešního programu byly v roce 2024 vynaloženy finanční prostředky na údržbu a opravy ve výši 449.357,- Kč . Stav prostředků ve FO byl k 31. 12. 2024 2 105.485,- Kč, tedy o 326.555,- Kč vyšší než než počátkem roku 2024.

Roční příspěvek členů do fondu oprav činil 710.400,- Kč (10,94 Kč/1 m2 podlahové plochy bytu měsíčně).

Čerpání z FO 01. 01. - 31. 12. 2024

Datum Částka Dodavatel
12.02. 7706 DEPLOX servis I.Q
16.03. 5625 FEJTA požární revize
04.04. 5400 FEJTA hasicí přístroje
12.04. 1285 DEPLOX oprava výtahu OB 47
04.05. 3908 DEPLOX oprava výtahu OB 49
06.05. 7706 DEPLOX servis II.Q
27.05. 3410 DEPLOX oprava výtahu OB 49
10.06. 7418 DEPLOX oprava výtahu OB 43
02.08. 7706 DEPLOX servis III.Q
02.08. 3283 DEPLOX oprava výtahu OB 47
09.09. 3717 DEPLOX oprava výtahu OB 49
10.09. 900 dodání čipů vstupních dveří
30.09. 1344 KOSTKA oprava dom. telefonů OB 49
30.09. 368000 výškaři čištění fasády
14.10. 1784 DEPLOX oprava výtahu OB 47
26.10. 7706 DEPLOX servis IV.Q
06.11. 560 DEPLOX vyproštění
29.11. 4282 DEPLOX oprava 43
7617 pokladna
celkem 449357

Z uvedeného vyplývá, že rozhodující položkou bylo čištění fasády a to v ceně 368.000,- Kč a dále pak úhrady za pravidelný servis výtahů a jejich opravy. Za servis jsme vynaložili 30.824,- za ostatní opravy potom 29.647,- . Celkem náklady na výtah: 60.471,-

Ostatní:

  • požární revize: 11.025,-
  • oprava domácích telefonů 1.344,-
  • dodání čipů k domovním dveřím 900,-
  • platby z pokladny (zhotovení klíčů, oprava vložek FAB, žárovky a ostatní drobný materiál) 7617,-

Všechny práce byly prováděny dodavatelsky. Nebyla uzavřena žádná DPP či DPČ.

7. Rozpočet Společenství na rok 2025

7.1. Rozpočet fondu oprav a údržby

předložený návrh
Stav finančních prostředků ve FO k 01. 01. 2025 2 105.485
Tvorba příspěvků do FO v roce 2025 934.656
Dotace fondu přidělením přebytku 2024 100.487
Čerpání v roce 2025 na opravy 995.000
Předpokládaný zůstatek na FO k 31. 12. 2025 2 145.628

Čerpání prostředků z FO v roce 2025 se předpokládá nižší než jejich tvorba. V závěru roku 2025 by měl být stav na FO o cca 40 tis. vyšší než na jeho počátku.

7.2. Rozpočet zúčtovatelných nákladů – služby

předložený návrh 2025 výběr od členů v zálohách
Odečty měřidel a rozúčtování spotřeby tepla a teplé vody 40.000 44.544
Společná elektřina 61.000 49.920
Úklid 212.000 214.272
Správa 299.000 299.520
Pojištění 22.000 24.192
Odměna výboru 50.000 51.840
součet 684.000 684.288

Rozpočet zúčtovatelných nákladů ve výši 684.000,- je tedy stejný jako v roce 2024.

Předložený návrh rozpočtu ve výši 684.000,- je kryt zálohami členů ve výši 684.288,-. Bilance je tedy vyrovnaná.

Zálohy na položky v tomto rozpočtu se nebudou v roce 2025 zvyšovat navzdory očekávané inflaci, růstu spotřebitelských cen a mezd.

Návrh na usnesení: Shromáždění vlastníků schvaluje předložený rozpočet na rok 2025 ve výši dle položek 7.1 a 7.2.

8. Vybudování fotovoltaické elektrárny a zřízení jednotného odběrného místa na domech Oblá 43, 45, 47, 49

Pojmy:

  1. Fotovoltaická elektrárna: zařízení umístěné na střeše domu (solární panely) a ve společných částech domu (střídač, baterie, další technologie) přeměňující sluneční energii v elektřinu použitelnou pro společné prostory domu a jednotlivé byty.
  2. Jednotné odběrné místo: Zařízení, kterým je ukončena dodávka elektřiny distributorem u vstupu do domu s jedním elektroměrem pro byty a společné prostory domu s podružnými elektroměry v bytech a společných prostorách.

Předpokládaný náklad na pořízení fotovoltaické elektrárny (FVE) a jednotného odběrného místa (JOM) je v současných cenách a použitém materiálu cca 7 000.000,- Kč (sedm milionů Kč) včetně DPH.

Výkon FVE s maximálním využitím plochy střechy a respektováním administrativních omezení: 90 kWp, což představuje roční výrobu cca 85 MWh elektřiny.

Státní dotace na pořízení FVE a JOM jak výše uvedeno je 50 % nákladů, tedy 3 500.000,- Kč. Zbývajících 50 % nákladů bychom hradili z našich prostředků (zřejmě úvěrem či vydáním korporátních dluhopisů).

Ekonomické vyhodnocení:

Fotovoltaická elektrárna: roční výroba 85 MWh je při současné ceně cca 7,26 Kč/kWh (včetně DPH) 617.000,- Kč

Z toho použitelných pro byty a společné prostory je cca 70 %. Zbývajících 30 % je elektřina, kterou byty a společné prostory nevyužijí (zejména v poledních hodinách).

Použitelných 70 % vyrobené elektřiny představuje cca 620 kWh (85 MWh děleno 96 byty krát 70% využití) průměrně na byt. Při roční spotřebě cca 1.200 kWh (zde mohou být individuálně i velké rozdíly, ale průměrná spotřeba je ověřena) vychází pokrytí spotřeby průměrného bytu z FVE cca na 50 %. Zbývajících 50 % dodá dodavatel elektřiny klasickým způsobem ze sítě.

FVE nevyrábí elektřinu v noci, brzy ráno, navečer, při dešti či sněžení …… proto těch cca 50 %, které se musí dokoupit ze sítě.

Ale přesto: vyrobená, dodaná a spotřebovaná elektřina z FVE ve výši cca 620 kWh v současných cenách představuje pro jeden byt částku cca 4.400,- Kč (360,- Kč měsíčně).

Dalším přínosem z FVE je prodej přetoků el. energie kterou nespotřebujeme, celkem ročně v hodnotě cca 25 MWh za cenu cca 1,- Kč, tj. 25.000,- Kč ročně (na jeden byt průměrně 260,- Kč/rok).

Při nákladu na FVE po odečtení státní dotace ve výši cca 2,5 mil Kč (zbývající 1 mil. Kč je pořízení JOM) se jeví návratnost této investice na 5,8 let

Jednotné odběrné místo: v podstatě se jedná o zřízení jednoho elektroměru v domě namísto jednotlivých elektroměrů u každého bytu. Tímto opatřením by se hradil stálý měsíční plat distributorovi pouze u jednoho elektroměru a nikoliv u 100 stávajících elektroměrů v bytech (96) a společných prostorách (4).

V současné době hradíme každý částku nejméně 298,- Kč (vč. DPH) měsíčně pro jistič 3x25A) a tato částka se každoročně zvyšuje. Ročně to činí téměř 3.600,- Kč a úhrada této částky by téměř odpadla.

Při nákladu na zřízení jednoho odběrného místa po odečtení státní dotace ve výši 1,0 mil Kč by se toto opatření zaplatilo za necelé čtyři roky.

Sečteme-li návratnost investice do FVE a JOM, docházíme k výsledku, že by se návratnost pohybovala okolo necelých pěti let. Pokud bychom chtěli financovat tuto investici zcela bankovním úvěrem či vydáním korporátních dluhopisů, náklad na pořízení by se zvýšil o úrok (v předpokládané výši 5 % ročně) na cca 7 let. V tomto případě by vlastníci bytů použili část dosažené úspory ve výši 500,- Kč měsíčně na splátku úvěru po dobu cca 7 let.

Zbývající část úspory by dostali jako přeplatek z vyúčtování spotřeby el. energie. Dle stávajících cen a s přihlédnutím k výpočtům, jak je shora uvedeno, by se jednalo o částku cca 270,- Kč měsíčně, tedy přes 3.200,- Kč ročně.

V současné době hradíte svému dodavateli elektřinu v dohodnuté výši (zálohy s ročním vyúčtováním). To by skončilo. Tuto částku byste hradili ve prospěch společenství vlastníků a to by Vám v rámci vyúčtování dle náměrů jednotlivých podružných elektroměrů u bytů provedlo vyúčtování spotřeby elektřiny (obdobně jako je tomu i u spotřeby vody). Neplatili byste tedy ani o korunu více, ba naopak, byli byste účastni výnosů z provozu FVE a JOM, a to po dobu splácení úvěru částkou cca 270,- Kč měsíčně a po splacení úvěru (po předpokládaných sedmi letech) částkou cca 770,- Kč měsíčně.

Zjednodušeně řečeno: vybudováním FVE + JOM byste měsíčně neplatili ani o korunu více než nyní a naopak, těšili se z výnosů, které by toto řešení přineslo.

Modelový příklad pro spotřebu 1,2 MWh ročně, tedy 100 kWh měsíčně od dodavatele E.ON, sazba D02d, jistič 3x25A v cenách roku 2025:

Kč/kWh Celkem Kč Stálý plat za měsíc Stálý plat za rok Celkem za rok
E.ON dodávka 3,27873 3.934,- 121,- 1.452,- 5.386,-
distribuce 2,83737 3.405,- 245,84 2.950,- 6.355,-
Celkem bez DPH 7.339,- 4.402,- 11.741,-
Celkem s DPH 8.880,- 5.326,- 14.206,-

Náklad při 50 % spotřebě od dodavatele, 50 % z FVE při jednotném odběrném místě:

Kč/kWh Dodávka Kč Stálý plat za měsíc Stálý plat za rok Celkem za rok
E.ON dodávka 3,27873 1.967,- 15,- 180,- 2.147,-
distribuce 2,83737 1.703,- 20,- 240,- 1.943,-
Celkem bez DPH 3.670,- 35,- 420,- 4.090,-
Celkem s DPH 4.440,- 508,- 4.948,-

Rozdíl činí 9.258,- Kč ročně, tedy 771,- Kč měsíčně

Proto prosím pečlivě uvažujte a počítejte, abyste se při hlasování o této investici dokázali správně rozhodnout.

Tabulka stálých měsíčních platů dodavateli el. energie vč. DPH:

ČEZ E.ON Centropol PRE YELLO MND Innogy průměr
155,- 134,- 136,- 144,- 145,- 157,- 154,- 146,-

Tabulka stálých měsíčních platů distributora:

2022 2023 2024 2025
160,- 198,- 241,- 298,-

Nyní (v roce 2025) platíme stálé měsíční poplatky ve výši cca 430,- ročně 5.160,-

Návrh na usnesení: bude doplněno na schůzce výboru 14. 05. 2025

9. Schválení finančního ocenění členům výboru společenství za rok 2024

V rozpočtu společenství na rok 2024 bylo schváleno ocenění členům výboru za jejich práci pro výbor ve výši 50.000,- Kč. Předkládám shromáždění vlastníků návrh přiznat členům výboru tuto částku v plné výši s členěním 75 % jako paušální náhrada a 25 % za ostatní činnost. Každý z členů výboru obdrží ¼ tedy 12.500,-

Návrh usnesení: Shromáždění vlastníků souhlasí s vyplacením odměn členům výboru společenství za rok 2024 ve schválené výši 50.000,- Kč, a to každému členu rovným dílem. Tuto částku tvoří ze 75 % paušální náhrada na krytí nákladů a 25 % odměna za ostatní činnost.