Shromáždění se bude konat v jídelně Základní školy Svážná 9. Vstup do jídelny je po dlouhých schodech brankou v plotu na severní straně školy – pod bytovým domem Svážná 11.
Ve smyslu ustanovení § 1207 zákona č 89/2012 a čl. 10 . odst. 2) a odst. 3). Stanov společenství svolává výbor společenství shromáždění vlastníků na čtvrtek 15. května 2025 v 18:00 s tímto programem:
- Zahájení, ověření usnášeníschopnosti, volba předsedy zasedání shromáždění, jmenování zapisovatele a ověřovatele zápisu, schválení programu
- Zpráva výboru společenství o činnosti za rok 2024
- Zpráva o hospodaření společenství 2024 a rozhodnutí o rozdělení přebytku 2024
- Informace o stavu závazků a pohledávek společenství k 31.12.2024
- Informace o vyúčtování záloh na služby a správu 2024
- Informace o opravách a údržbě domu v roce 2024
- Schválení rozpočtu společenství na rok 2025
- Návrh usnesení k výstavbě fotovoltaické elektrárny a jednotného odběrného místa
- Schválení finančního ocenění členům výboru společenství za rok 2024
- Diskuze
- Rekapitulace přijatých usnesení a závěr
Písemné materiály k projednanému bodu č. 3, č. 7 a č. 8, a tiskopis plné moci Vám posíláme na dalších stranách této pozvánky.
Ten, kdo se nebude moci shromáždění účastnit, nechť vybaví plnou mocí svého zástupce, neboť je nutné zajistit usnášeníschopnost shromáždění.
Vzor plné moci najdete níže.
Plnou moc je možno poslat e-mailem, či písemné vyhotovení doručit do listovní schránky Společenství na domě Oblá 43. Plná moc nemusí být ověřena.
Těm vlastníkům, kteří se shromáždění účastní, či zplnomocní svého zástupce budou vyplaceny přeplatky z vyúčtování záloh za služby za rok 2024 do tří dnů od konání shromáždění. Ti, kteří se shromáždění neúčastní či nepověří účastí svého zplnomocněného zástupce budou přeplatky z vyúčtování poukázány v zákonném termínu, tj. do 02.08.2025
PLNÁ MOC zaslaná e-mailem na adresu: vybor (zavináč) obla.cz
Zplnomocňuji mým zastupováním na shromáždění vlastníků společenství Oblá 43 – 49 konaném dne 15.05. 2025
pana/paní:
…………………………………………………………
Plnou moc udílí: jméno:
…………………………………………
číslo bytu: …………………….. dům Oblá:………………
PLNÁ MOC (písemné vyhotovení)
Já, níže podepsaný – podepsaná …………………………………….
vlastník bytu ( společný zástupce) č. ……… v domě Oblá ……………
z p l n o m o c ň u j i
1.) p.
……………………………………………………………………
2.) Ing Ludmilu Rolencovou – členku výboru společenství
3.) Josefa Bernarda - člena výboru společenství
4.) Ing Františka Daňka – předsedu výboru společenství
mým zastupováním na shromáždění vlastníků domu Oblá 43,45,47,49 konaném dne 15. května 2025
V Brně dne ……… května 2025
……………………………………
podpis vlastníka bytu
V případě, že zmocníte osobu dle bodu 1.), musí tato při prezenci shromáždění doložit svoji totožnost pokud není členům výboru známa.
Pokud zmocníte zastupováním některého z členů výboru,vhoďte prosím plnou moc do listovní schránky společenství umístěnou v domě Oblá 43 dole uprostřed, pod listovními schránkami bytů nebo oscanovanou zašlete e-mailem na: vybor (zavináč) obla.cz
3. Zpráva o hospodaření společenství, schválení účetní závěrky 2024 a schválení rozdělení přebytku.
3.1. Zpráva o hospodaření společenství
Hospodaření společenství vycházelo ze zajišťování ekonomické stability současně s plněním povinností daných stanovami a stávající platnou legislativou.
Správné hospodaření zajišťoval výbor společenství jako statutární orgán.
Účetnictví společenství vedla i v roce 2024 externí oprávněná účetní firma . Konstatuje se, že vedení účetnictví je vedeno v souladu s účetními předpisy pro neziskové organizace.
Účetní doklady: rozvaha, výsledovka a výkaz zisků a ztrát byly po schválení předány k archivaci Krajskému soudu v Brně a jsou uloženy ve sbírce listin našeho společenství vedených Krajským soudem v Brně pod č. S 1213 / SL 35 jak již bylo zmíněno ve zprávě o činnosti.
Kromě dodržení legislativy bylo určující povinností dodržet zásadu hospodárnosti tak, aby společenství nevznikla ztráta.
Jsem rád, že Vám mohu sdělit, že výsledek hospodaření za rok 2024 je nejlepší od r. 2009, kdy byl zvolen stávající výbor a poprvé skončilo přebytkem vyšším než 100 tis. Kč.
-
Hospodaření společenství skončilo přebytkem ve výši 100.486,73 Kč
-
Byly dodrženy (nebyly překročeny) položky schváleného rozpočtu na rok 2024 v části zúčtovatelných nákladů
Ve stanovené lhůtě (v březnu 2025) bylo Finančnímu úřadu v Brně předáno prostřednictvím naší datové schránky „Vyúčtování daně“ za rok 2024 bez zisků či ztráty.
Naše závazky vůči státu jsme plnili včas a v předepsané výši.
Společenství hospodaří pouze s vlastními zdroji, zejména se zálohami na služby zasílanými měsíčně členy společenství na jeho účet. Z těchto zdrojů se hradí náklady spojené s užíváním domu. Takto poskytnuté zálohy se se členy vyúčtují. Nevyúčtovává se pouze příspěvek do fondu oprav. Jeho nevyčerpaný přebytek se ponechává ve fondu jako zdroj financování oprav pro příští léta.
3.2. Vyhodnocení Rozpočtu Společenství 2024 schválený shromážděním formou per rollam v květnu 2024
3.2.1. Hospodaření s fondem oprav:
Schválený návrh | Skutečnost 2024 | |
---|---|---|
stav finančních prostředků ve FO k 01.01. 2024 | 1 778.930 | 1 778.930 |
tvorba příspěvků do FO v roce 2024 | 710.400 | 710.400 |
dotace fondu přidělením přebytku 2023 | 65.512 | 65.512 |
čerpání v roce 2024 na opravy | 980.000 | 449.357 |
zůstatek na FO k 31.12. 2024 | 1 574.842 | 2 105.485 |
Při čerpání finančních prostředků na údržbu a opravy bylo vynaloženo o 163.450,- Kč více. Proto i skutečný stav prostředků ve FO je k 31.12. 2024 nižší než předpokládal schválený rozpočet, avšak o 360.777,- vyšší než počátkem roku 2024. Při čerpání finančních prostředků na údržbu a opravy bylo vynaloženo o 449.357,- Kč více. Stav prostředků ve FO je k 31.12. 2024 vyšší než než počátkem roku 2024 a to o 326.555,- Kč.
3.2.2. Zúčtovatelné náklady - služby
Schválený návrh shromážděním per rollam 2024 | Skutečnost 2024 | |
---|---|---|
Odečty měřidel a rozúčtování spotřeby tepla a teplé vody | 40.000 | 33.000 |
Společná elektřina | 50.000 | 61.604 |
Úklid | 208.000 | 202.800 |
Správa | 314.000 | 299.000 |
pojištění | 22.000 | 21.911 |
Odměna výboru | 50.000 | 50.000 |
součet | 684.000 | 668.315 |
Schválený rozpočet roku 2024 byl dodržen.
Úspora činí 15.685,- a to zejména úsporou v položkách
odečty měřidel, úklid a správa. Naopak byl překročen v položce
spotřeba elektřiny a to z důvodu vyšší ceny elektřiny.
Úspora byla se členy řádně vyúčtována ve vyúčtování záloh 2024
3.3. Účetní závěrka:
stavy bankovních účtů a pokladny k 31.12.2024 | |
---|---|
Raiffeisen bank – BÚ | 329.368,20 |
Raiffeisen bank – spořící účet | 40,83 |
J&T bank - BÚ | 1.092,30 |
J&T bank - termínované vklady | 2 650.531,79 |
Moneta - BÚ | 201.634,71 |
Moneta - spořící účet | 378.734,24 |
pokladna | 7.786,00 |
součet | 3 569.188,07 |
3.4 Hospodářský výsledek:
Hospodaření společenství skončilo přebytkem ve výši 65.511,91 Kč Je to rozdíl mezi výnosy ve výši 71.068,51 Kč kterých jsme dosáhli připsáním úroků od J&T banky a náklady ve výši 5.556,60 Kč které jsme zaplatili České poště za služby SIPO.
Hospodaření společenství skončilo přebytkem ve výši 100.486,73 Kč.
Je to rozdíl mezi výnosy ve výši 106.223,33 Kč, kterých jsme dosáhli
připsáním úroků od J&T banky (102.482,09) a MONETA bank (3.741,24),
a náklady ve výši 5.736,60 Kč, které jsme zaplatili České poště za
služby SIPO.
Návrh na usnesení:
- shromáždění vlastníků schvaluje zprávu o hospodaření společenství za rok 2024 v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.1.
- shromáždění vlastníků schvaluje účetní závěrku v hodnotách přednesených ve zprávě pod bodem 3.3.
- shromáždění vlastníků souhlasí s převedením přebytku hospodaření roku 2024 ve výši 100.486,91 Kč do fondu oprav společenství.
7. Rozpočet Společenství na rok 2025
7.1.Rozpočet fondu oprav a údržby
předložený návrh | |
---|---|
Stav finančních prostředků ve FO k 01.01. 2025 | 2 105.485 |
tvorba příspěvků do FO v roce 2025 | 710.400 |
dotace fondu přidělením přebytku 2024 | 100.487* |
čerpání v roce 2025 na opravy | 995.000 |
Předpokládaný zůstatek na FO k 31.12. 2025 | 2 145.628 |
*za předpokladu, že bude schváleno dle bodu 3. shromážděním 15.05. 2025 |
Čerpání prostředků z FO v roce 2025 se předpokládá nižší než jejich tvorba. V závěru roku 2025 by měl být stav na FO o cca 40 tis. vyšší než na jeho počátku.
7.2. Rozpočet zúčtovatelných nákladů - služby
předložený návrh 2024 | výběr od členů v zálohách | |
---|---|---|
Odečty měřidel a rozúčtování spotřeby tepla a teplé vody | 40.000 | 44.544 |
Společná elektřina | 61.000 | 49.920 |
Úklid | 212.000 | 214.272 |
Správa | 299.000 | 299.520 |
Pojištění | 22.000 | 24.192 |
Odměna výboru | 50.000 | 51.840 |
součet | 684.000 | 684.288 |
Předložený návrh rozpočtu ve výši 684.000,- je kryt zálohami
členů ve výši 684.288,-.
Bilace je tedy vyrovnaná.
Rozpočet zúčtovatelných nákladů ve výši 684.000,- je tedy stejný jako v roce 2024.
Zálohy na položky v tomto rozpočtu se nebudou v roce 2025 zvyšovat navzdory očekávané inflaci, růstu spotřebitelských cen a mezd.
Návrh na usnesení:
Shromáždění vlastníků schvaluje předložený rozpočet na rok 2025 ve výši dle položek 7.1 a 7.2.
8. Vybudování fotovoltaické elektrárny a zřízení jednotného odběrného místa na domech Oblá 43-49
Pojmy:
- fotovoltaická elektrárna: zařízení umístěné na střeše domu (solární panely) a ve společných částech domu (střídač, baterie, další technologie) přeměňující sluneční energii v elektřinu použitelnou pro společné prostory domu a jednotlivé byty.
- Jednotné odběrné místo: Zařízení, kterým je ukončena dodávka elektřiny distributorem u vstupu do domu s jedním elektroměrem pro byty a společné prostory domu s podružnými elektroměry v bytech a společných prostorách.
Předpokládaný náklad na pořízení fotovoltaické elektrárny (FVE) a jednotného odběrního místa (JOM) je v současných cenách a použitém materiálu cca 7 000.000,- Kč (sedm milionů Kč) včetně DPH.
Výkon FVE s maximálním využitím plochy střechy a respektování administrativních omezení: 90 kWp což představuje roční výrobu cca 85 MWH elektřiny.
Státní dotace na pořízení FVE a JOM jak výše uvedeno je 50 % nákladů, tedy 3 500.000,- Kč. Zbývajících 50 % nákladů bychom hradili z našich prostředků (zřejmě úvěrem či vydáním korporátních dluhopisů).
Ekonomické vyhodnocení
Fotovoltaická elektrárna: roční výroba 85 MWh je při současné ceně cca 7,26 Kč/kWh (včetně DPH) 617.000,- Kč.
Z toho použitelných pro byty a společné prostory je cca 70 %, zbylých 30 % je elektřina, kterou byty a společné prostory nevyužijí (zejména v poledních hodinách).
Použitelných 70 % vyrobené elektřiny představuje cca 620 kWh (85 MWh děleno 96 byty krát 70% využití).
Průměrně na byt. Při roční spotřebě cca 1.200 kWh (zde mohou být
individuálně i velké rozdíly, ale průměrná spotřeba je ověřena)
vychází pokrytí spotřeby průměrného bytu z FVE cca na 50 %.
Zbývajících 50 % dodá dodavatel elektřiny klasickým způsobem ze
sítě. FVE nevyrábí elektřinu v noci, brzy ráno, navečer, při dešti
či sněžení …… proto těch cca 50 %, které se musí dokoupit ze
sítě.
Ale přesto: vyrobená, dodaná a spotřebovaná elektřina z FVE ve výši cca 620 kWh v současných cenách představuje pro jeden byt částku cca 4.400,- Kč (360,- Kč měsíčně).
Dalším přínosem z FVE je prodej přetoků el. energie, kterou nespotřebujeme, celkem ročně v hodnotě cca 25 MWh za cenu cca 1,- Kč, tj. 25.000,- Kč ročně (na jeden byt průměrně 260,- Kč/rok).
Při nákladu na FVE po odečtení státní dotace ve výši cca 2,5 mil Kč (zbývající 1 mil. Kč je pořízení JOM) se jeví návratnost této investice na 5,8 let.
Jednotné odběrné místo: v podstatě se jedná o zřízení jednoho
elektroměru v domě namísto jednotlivých elektroměrů u každého bytu.
Tímto opatřením by se hradil stálý měsíční plat distributorovi
pouze u jednoho elektroměru a nikoliv u 100 stávajících
elektroměrů v bytech (96) a společných prostorách (4).
V současné době hradíme každý částku nejméně 298,- Kč (vč. DPH)
měsíčně pro jistič 3 x 25 A) a tato částka se každoročně
zvyšuje.
Ročně to činí téměř 3.600,- Kč a úhrada této částky by téměř
odpadla.
Při nákladu na zřízení jednoho odběrního místa po odečtení státní dotace ve výši 1,0 mil Kč by se toto opatření zaplatilo za necelé čtyři roky.
Sečteme li návratnost investice do FVE a JOM, docházíme k výsledku,
že by se návratnost pohybovalo okolo necelých pěti let.
Pokud bychom chtěli financovat tuto investici zcela bankovním úvěrem
či vydám korporátních dluhopisů, náklad na pořízení by se zvýšil
o úrok (v předpokládané výši 5 % ročně) na cca 7 let.
V tomto případě by vlastníci bytů použili část dosažené úspory ve výši
500,- Kč měsíčně na splátku úvěru po dobu cca 7 let.
Zbývající část úspory by dostali jako přeplatek z vyúčtování spotřeby el. energie. Dle stávajících cen a s přihlédnutím k výpočtům, jak shora uvedeno, by se jednalo o částku cca 270,- Kč měsíčně, tedy přes 3.200,- Kč ročně.
V současné době hradíte svému dodavateli elektřinu v dohodnuté výši
(zálohy s ročním vyúčtováním). To by skončilo. Tuto částku byste
hradili ve prospěch společenství vlastníků a to by Vám v rámci
vyúčtování dle náměrů jednotlivých podružných elektroměrů u bytů provedlo
vyúčtování spotřeby elektřiny (obdobně jako je tomu i spotřeby vody).
Neplatili byste tedy ani o korunu více, ba naopak, byli byste
účastni výnosů z provozu FVE a JOM, a to po dobu splácení úvěru
částkou cca 270,- Kč měsíčně a po splacení úvěru (po předpokládaných
sedmi letech) částkou cca 770,- Kč měsíčně.
Zjednodušeně řečeno: vybudováním FVE + JOM byste měsíčně neplatili ani o korunu více než nyní a naopak, těšili se z výnosů, které by toto řešení přineslo.
Modelový příklad pro spotřebu 1,2 MWh ročně, tedy 100 kWh měsíčně od dodavatele E-on sazba D02d jistič 3 x 25A v cenách roku 2025:
Kč/kWh | Celkem Kč | Stálý plat za měsíc | Stálý plat za rok | Celkem za rok | |
---|---|---|---|---|---|
E-on dodávka | 3,27873 | 3.934,- | 121,- | 1.452,- | 5.386,- |
distribuce | 2,83737 | 3.405,- | 245,84 | 2.950,- | 6.355,- |
Celkem bez DPH | 7.339,- | 4.402,- | 11.741,- | ||
Celkem s DPH | 8.880,- | 5.326,- | 14.206,- |
Náklad při 50 % spotřebě od dodavatele, 50 % z FVE při jednotném odběrném místě:
Kč/kWh | Celkem Kč | Stálý plat za měsíc | Stálý plat za rok | Celkem za rok | |
---|---|---|---|---|---|
E-on dodávka | 3,27873 | 1.967,- | 15,- | 180,- | 2.147,- |
distribuce | 2,83737 | 1.703,- | 20,- | 240,- | 1.943,- |
Celkem bez DPH | 3.670,- | 35,- | 420,- | 4.090,- | |
Celkem s DPH | 4.440,- | 508,- | 4.948,- |
Rozdíl činí 9.258,- Kč ročně, tedy **771,- Kč měsíčně.
Proto prosím pečlivě uvažujte a počítejte, abyste se při hlasování o této investici dokázali správně rozhodnout.